IDRETT-SKOLE SAMARBEIDET
Bakgrunn og målgruppe/målsetning
Fredrikstad Idretts- og Aktivitetsråd (FRID) har i over 10 år samarbeidet med Fredrikstad kommune, utvalgte sentrumsskoler og lokale idrettslag om Idrett/Skole-prosjektene. Gjennom dette samarbeidet har tusenvis av barn fått muligheten til å delta i gratis idrettsaktiviteter.
Skolene som deltar, er valgt ut basert på geografisk beliggenhet og demografiske forhold.
Tre til fire dager i uken tilbyr idrettslagene gratis lavterskelaktiviteter for elever fra 4. til 7. trinn i skolens gymsaler.
I tillegg har disse skolene en ukentlig dag med svømmeopplæring, arrangert av Kongstensvømmerne ved Trara skole eller Borge Ungdomsskole, som også inkluderer elever på 3. trinn. Skolene som er med i prosjektet inkluderer Trara, Cicignon og Kjølberg. Aktivitetene følger skoleruta fra september til november og januar til april, med pauser i skoleferier og på planleggingsdager.
Målgruppe: Målgruppen for prosjektet er alle barn på de aktuelle trinnene ved prosjektskolene, med et spesielt fokus på å inkludere barn som kan ha utfordringer med å delta i aktiviteter.
Målsetning: Hovedmålet er å gi barna positive opplevelser, tilhørighet og mestring gjennom gratis idrettsaktiviteter på fritiden, med skolen som en trygg og tilgjengelig arena. I tillegg ønsker man å motivere barna til videre deltakelse i organiserte idrettsaktiviteter.
Handlingsmål:
Prosjektet har som mål å skape et bredt og inkluderende aktivitetstilbud for barn gjennom tett samarbeid mellom idrettslag, skolene og FRID. Konkret skal prosjektet:
-
Gjennomføre aktiviteter i samarbeid med lokale idrettslag.
-
Sørge for effektiv informasjonsdeling mellom ressurspersoner på skolene, FRID, og idrettslagene.
-
Utarbeide og distribuere informasjonsmateriell om tilbudene til skoler og andre relevante arenaer.
-
Involvere skoleansatte, foreldre og barn i evalueringen av prosjektene for kontinuerlig forbedring.
Suksessfaktorer for god aktivitet:
For å sikre at aktivitetene gir best mulig resultat, er det viktig å:
-
Opprettholde stabilitet i tilbudene over tid, slik at barna opplever forutsigbarhet.
-
Sikre lokalt eierskap til prosjektet hos både skolepersonalet og skoleledelsen.
-
Etablere en felles struktur og instruksjon for aktivitetene, som er i tråd med skolens forventninger til elevene.
-
Ha engasjerte og kompetente instruktører som skaper et trygt og inkluderende miljø.
-
Sørge for kontinuitet blant trenere og instruktører, slik at barna får stabile relasjoner.
-
Ha en god kontakt mellom skolene og prosjektets kontaktpersoner.
-
Tilby også alternative og uvanlige aktiviteter for å vekke interesse hos flere barn.
Administrasjon av prosjektet:
For å gjennomføre prosjektet på en effektiv måte, kreves det:
-
Strukturert samarbeid mellom prosjektskolene, FRID og Fredrikstad kommune.
-
Klar fordeling av ansvar og oppgaver mellom alle parter.
-
Et felles ansvar for å jobbe mot prosjektets hovedmål, med vekt på åpenhet og kontinuerlig forbedring.
-
Tydelige forventninger og avtaler mellom FRID, idrettslag, og instruktører.
-
Regelmessig oppfølging av instruktørene, inkludert kurs, kompetanseheving, og tydelige rutiner for gjennomføring av aktivitetene.
-
Å gjøre instruktøroppgaven attraktiv gjennom lønn, attester, og muligheter for praksis.
-
Løpende innsamling av statistikk for å evaluere prosjektets fremdrift og effekt.
For instruktørene:
-
Dere utfører en viktig og meningsfull oppgave, og bidrar til å gi et godt aktivitetstilbud til barna.
-
Det er veldig viktig at dere registrerer data (antall deltakere) for hver eneste økt.
-
Det er veldig viktig at dere melder FRID så fort som mulig dersom dere ikke kan møte på jobb.
-
FRID fører timeliste for dere. Meld tilbake til FRID dersom dere oppdager feil.
-
Husk å søke om politiattest og send oss denne straks du får den. Kontakt FRID for å få dokumentasjon på "Bekreftelse på formål med søknad om politiattest" som må vedlegges søknad. Klikk her for å komme til søknadssiden.
-
God attest fra oss ved godt utført arbeid!